Hans van Eijk

Geboren in Rijswijk, 8 augustus 1944. Oprichter en leadgitarist van the Jumping Jewels.

In oktober 1965 kondigde Hans van Eijk reeds aan dat hij The Jumping Jewels begin 1966 ging verlaten. Hans had al eerder aangekondigd met de muziek te willen stoppen om aan een andere maatschappelijke carriere te gaan werken en kreeg in die tijd een aantrekkelijke baan aangeboden gekregen op de publiciteitsafdeling van een grote firma. In overleg met manager Herman Batelaan was dit al eerder geregeld en Batelaan was reeds op zoek naar een vervanger en tevens een organist en saxofonist om de sound van de groep te veranderen. Het liep echter anders af. Het kwam tot een breuk tussen de Jewels en Johnny Lion. Herman Batelaan spande een kort geding aan tegen de Jewels voor de Amsterdamse rechtbank wegens kontractbreuk. In feite waren de Jewels slachtoffer geworden van de contractuele kleine letters en juridische onduidelijkheden in het door Batelaan opgestelde contract. Mr. Kokosky, de advocaat van de JJ’s, deelde tijdens de zitting op 29 november 1965 mede dat de Jumping Jewels zich voortaan niet meer zo zouden noemen. De zaak werd uiteindelijk in de minne geschikt. De lopende contracten werden tot eind 1965 afgewerkt en per 1 januari 1966 gingen de oude Jewels verder onder hun nieuwe naam The Jay Jays.

Hans van Eijk had reeds aangekondigd te zullen vertrekken zodra er een opvolger voor hem was gevonden. Phonogram stopte veel geld in de promotie van hun beatgroep en het was ook het idee van de platenbazen om een op The Kinks geïnspireerd repertoire te presenteren. Hans van Eijk speelde nog sologitaar op Bald Headed Women en So Mystifying, allebei covers afkomstig van de eerste Kinks LP. Hans gebruikte een Guild gitaar in de studio en was alleen betrokken bij de instrumentale backing track, bij het inzingen was hij niet aanwezig. Toen de plaat in de Top 10 stond was hij al uit de groep verdwenen. Frank Nodelijk, volgde hem in eerste instantie op. Hij staat nog op het fotohoesje. Leo Bennink kwam al snel in zijn plaats als sologitarist bij The Jay Jays en deed in de studio voor het eerst op hun tweede single mee.

De firma waar Hans van Eijk in dienst was getreden ging op de fles en Hans trad in dienst bij de emigratiedienst in Den Haagk. Hij volgde in die tijd de opleiding aan de fotovakschool en daarna de opleiding tot filmregisseur en producent. Hij werd o.m. belast met de visuele presentatie van alle activiteiten waar de emigratiedienst zich toendertijd mee bezig hield. Dat betekende veel reizen naar emigratielanden als Australië en Canada, maar ook voorlichtingsprojecten verzorgen in alle uithoeken van ons land. Uiteindelijk is hij daar hoofd van de afdeling voorlichting en publiciteit geworden. Hans bleef thuis voor zijn plezier gitaarspelen maar bleef de Jewels-sound trouw.

 

In 1971 bracht Phonogram de LP THE BEST OF THE JUMPING JEWELS uit. Voor het eerst kon men men hier volop genieten van de sublieme klanken van The Jumping Jewels in S T E R E O! De verkoopcijfers waren enorm hoog en een jaar later volgde VOLUME 2 op LP. In 1973 was het tijd voor de LP THE BEST OF JOHNNY LION & THE JUMPING JEWELS. Natuurlijk was er nog genoeg oud materiaal voorhanden bij Phonogram om eventueel ook een VOL. 3 uit te brengen. In samenwerking met Herman Batelaan, de zonder toestemming van de Jewels zelfbenoemde eigenaar van de naam ‘The Jumping Jewels’, werd echter in 1975 het plan uitgewerkt om een nieuwe LP met The Jumping Jewels op gaan te nemen. Batelaan werd als coördinator van het project aangesteld en naamgenoot Hans van Eyck (o.a. bekend van The Tee Set) ging de produktie doen. Drummer Kees Kranenburg Jr. was in die periode herstellende van een ernstig ongeluk. Hij was door een auto gegrepen en zwaar gewond geraakt! In een interview in de Panorama uit die tijd verklaarde hij geen enkele affiniteit meer met die muziek te hebben. Slaggitarist Tjibbe Veeloo was helemaal uit de amusementswereld verdwenen en speelde thuis in zijn vrije uurtjes nog wat klassiek gitaar. In diezelfde Panorama vertelde hij muzikaal veraf te staan van hetgeen ze toen deden en alleen voor flink wat geld zijn principes opzij had willen zetten. Joop Oonk, toen manager van Rob de Nijs, vertelde al in geen tien jaar een gitaar te hebben aangeraakt en dat zijn financiële eisen te hoog waren gebleken voor de initiatiefnemers. Hans van Eijk, de oorspronkelijke oprichter van de Jewels, stelde minder hoge eisen en besloot mee te werken aan de nieuwe productie. Samen met Hanno Gerritse op basgitaar, Ernst van Tiel op drums (inmiddels een bekend dirigent) en Fred Brekelmans op toetsen, maakte hij het karwei af.

Op de LP FOREVER YOURS was een nieuwe opname van Wheels te vinden, het nummer waar het in maart 1961 allemaal mee begonnen was. De nummers Golden Earrings (The Hunters, Engeland) en Cossack Patrol (The Cliffters, Denemarken) behoorden ook tot het repertoire van The Jumping Jewels uit hun beginperiode. The Haggard en Horse Ride zijn uitvoeringen van resp. Rodeo en Husky Team en komen ook van de LP DREAM OF THE WEST van The Outlaws. De Jewels coverden reeds eerder reeds 3 tracks van dit album uit 1961 (Dream Of The West, The Outlaws, Smoke Signals). Love Letters van Victor Young komt uit de gelijknamige film uit 1945. De bekende song Hi-Lili, Hi-Lo werd opnieuw door de Alan Price Set in 1966 in de belangstelling gebracht, maar het origineel is van Leslie Caron & Mel Ferrer uit de film Lili (1952). Nog zo’n oude song is Swinging On A Star, een millionseller van Bing Crosby uit 1944, hij zong het in de film ‘Going My Way’. Het Nederlandse duo Spooky & Sue hadden er in 1974 nog een no.2 hit mee in Nederland. Eigen werk is beluisteren op Filly (Eric Elston), The Hero (C. v. Velzen/D. den Held) en Furrows (Hans van Eijk).

Hans had daarna de smaak van het musiceren thuis weer goed te pakken gekregen en vooral door de aankoop van een Teac bandrecorder met multitrack mogelijkheden ging er een een nieuwe wereld voor hem open. Een zolderkamertje werd omgetoverd in een opname-ruimte annex fotostudio. Hij speelde een groot aantal banden vol met de meest uiteenlopende gitaarmuziek. In 1977 werden 2 zelfopgenomen accoustische stukken (Taverne Melodie / Pontos) van Hans door Negram op single uitgebracht. Arrangeur Paul Natte kwam daarna in contact met Hans en samen werkten ze een concept uit voor platenmaatschappij Polydor. Op de LP SUNNY GUITAR speelde de Spaanse klassieke Carpio gitaar van Hans van Eijk de acoustischehoofdrol en is de plaat tamelijk bijzonder omdat alle opnamen tegelijkertijd met het orkest werden opgenomen en geen sprake is van multitrack recording! Op de LP zijn vooral zonnige zuidamerikaanse klanken te beluisteren, waaronder 3 songs die Hans ook speelde als sologitarist van The Jumping Jewels: Mexico, Zambesi, South Of The Border. Het eigen nummer Chiste Espagnol is een door hemzelf geschreven, flamenco-achtig verhaal met virtuoze trekjes.

Na het zien van een film over het leven van Buddy Holly, maakte Hans thuis in zijn zolderstudio spontaan een instrumentale uitvoering van Everyday. In 1981 liep hij de Haagse platenbaas Gerard van Dijk van DSR Records tegen het lijf en na het horen van de demo Everyday raakte Gerard zo enthousiast dat hij alles in het werk stelde om Hans te bewegen een LP voor zijn label te pruduceren met eigen werk. Speciaal voor Gerard van Dijk, die zelf een grote fan was van Duane Eddy, schreef en produceerde Hans de nummers Eddy’s Rock en Rockin’ Rebels. De typische Shadows-sound was te beluisteren op Strat Parade, Border Patrol en Lost In Dreams. Hans maakte gebruik van een Fender Strat Anniversary, een wat ‘oudere’ Strat, een Mighty Might Stratocaster en een Ovation accoustische gitaar.In Frog’s Knock speelde Hans een jazz-achtige improvisatie op zijn Gibson 347. De LP JEWELRY (een verwijzing naar de Jumping Jewels) werd in september 1981 uitgebracht. Naast de door Hans geschreven, geproduceerde, gespeelde en opgenomen nummers zorgde hij ook voor het fotomateriaal en een professioneel inlegblad, waarin hij vakkundig uitleg gaf over zijn werkwijze.

In 1985 verschenen de Jumping Jewels (Hans van Eijk) samen met Johnny Lion voor de Veronica microfoons in het programma Countdown Café, dat werd opgenomen in Anna’s Hoeve in Hilversum. Hans speelde daar live Dakota, The Rumble en Irish Washerwoman. Hans van Eijk duikt daarna regelmatig op als gastspeler bij diverse Goud van Oud en Back to The Sixties concerten. Begin 1991 kwam de oude bezetting weer bijna compleet bij elkaar. Naast Hans waren nu ook Joop Oonk op bas en Kees Kranenburg Jr. weer van de partij. Leo Bennink nam de plaats in van Tjibbe Veeloo, die ondertussen geëmigreerd was. Onder de naam Jumping Jewels ’91 namen ze 3 nummers op bij CNR. Nieuwe uitvoeringen van Dakota en Africa en Hot Samba een compositie van Leo Bennink. In mei verschijnen ze voor het eerst op TV bij een programma van Tineke op RTL4, waar ze Dakota spelen. Ze zijn daarna ook nog in een aantal andere TV programma’s te zien zoals bij Ron Brandsteder. In februari 1992 geven ze samen met Johnny Lion een reunie concert in de Locomotion in Zoetermeer en in april zijn ze te zien in de Goud van Oud Show op TV bij Veronica. Ze spelen Guitar Tango en begeleiden Johnny Lion bij Sophietje.

In 1997 kwam Hans van Eijk met zijn beste produktie sedert hij de Jumping Jewels eind 1965 verliet op de proppen. De CD THROUGH & THROUGH had net zo goed Custom Made kunnen heten. Dit nummer op de CD opent met het bekende rifje van Tequila. Shadows invloeden zijn er te beluisteren in Moonlight Shadows (geïnspireerd op Midnight) en Round and Round (niet het Shadows nummer met die titel, maar eerder een eigen uitvoering van Quartermaster’s Stores). Aardig is ook de nieuwe uitvoering van Irish Washerwoman als De Ierse Wasbaas, een zachte verwijzing naar het vroegere beroep van hun manager Herman Batelaan, die hier vaak mee geplaagd werd.

Bij Golden Music Events waren Johnny Lion & The Jumping Jewels daarna enkele jaren te boeken. Met Hans en Joop Oonk als originele groepsleden en verder Tom op ‘t Hof op drums en Roy Soeriorosero op slaggitaar.

Recentelijk hebben de Jumping Jewels nog opgetreden tijdens een Kerstconcert in Singapore. Hans van Eijk speelde daarna nog met een gelegenheidsgroep onder de naam ‘Jumpin’ High” en anno 2012 in “The Jumping Jewels Revival Band”.

JJRB_01

Hans van Eijk (Jumping Jewels) als toeschouwer bij Beat en Bordeelsluipers, de theatershow van de Clarks in het Stadstheater in Zoetermeer, waar Hans geheel onverwachts op het podium werd uitgenodigd om Irish Washerwoman te spelen met de Clarks.

foto 02 foto 04

foto 05

 

Discografie Hans van Eijk

1977  Taverne Melodie / Pontos (accoustische gitaar)  45 NEGRAM NG 2205

1979 Yucatan / Mexican Hat Dance (accoustische gitaar)45 POLYDOR 2050.561

1981 Everyday / Theme For Dreamers 45 DSR 8115.45

1979  SUNNY GUITAR (accoustische gitaar)  LP POLYDOR 2441 084
Delicado / Mexican Whistler / Jamaica Farewell / Mexico / Chiste Espanol / Popcorn Festival / Yucatan / Mexican Hat Dance / Yellow Bird / Zambesi / Anna

 1981  JEWELRY   LP DSR 8115
How I Remember The Days Of R&R / Eddy’s Rock / Mark’s Tune / Everyday / Her Song / Thank You Sebastian / Theme For Dreamers / Strat Parade / Border Patrol / Lost In Dreams / Frog’s Knock / Rockin’ Rebels

1997  THROUGH & THROUGH  CD BARGAIN F6479
Highway To Heaven / De Ierse Wasbaas (Irish Washerwoman) / Indian Summer / Skydiver / Mysterious World / Moonlight Shadow / Custom Made / Bluesine / Twangy Strat / Sequense / Round & Round / Starlight

 

 

 

 

 

 

 

GitaarPlus_2013_01_klein02